Blir så förbannad!

Tittade på nyheterna härom kvällen(wow) och det var ett repotage om hur kvinnorörelsen inom socialdemokraterna kräver att socialdemokraterna ska lägga fram ett förslag om att föräldraledigheten ska delas rakt av mellan föräldrarna. Och jag känner att jag sitter i soffan och bara eldar upp mig mer och mer! ARG! Jag tycker att jämställthet is da shit, och har sagt det förut. OM det fungerade så skulle Jim vara föräldraledig med Ossian, men som situationen är nu så skulle det inte fungera rent ekonomiskt! Jag anser att det är upp till varje familj att välja enskilt vad som fungerar för dom och jag tror absolut inte på framtvingad jämställdhet. Åt andra hållet så finns det faktiskt pappor som tar merparten av föräldraledigheten och då skulle ju inte heller dom längre få den möjligheten. Alla familjer har inte möjlighet att lösa föräldraledighet så att det går att dela lika, av olika orsaker, men många av de jag känner har löst det jättebra ändå.

Man måste börja i andra änden: Sluta klassa föräldraledighet som en kvinnofälla, och börja istället se det för vad det är. Kan vi inte vara glada för att vi i Sverige har möjlighet att vara hemma med våra barn en längre tid, istället för att så tidigt som möjligt slussa in dom i systemet och låta andra ta hand om dom. Kan vi inte istället glädjas åt att ta hand om våra egna barn och värdera den erfarenheten också i arbetslivet. Se istället till att de kvinnor som arbetar deltid(jag) har möjlighet att få heltidsanställningar, så att famlijerna har möjlighet att få ihop det ekonomiskt. Och se nu till att acceptera att alla inte vill göra karriär, alla är vi olika individer, och man kanske trivs med att vara hemma med sitt barn så länge som möjligt. Varför ska man då berövas den möjligheten?
2009-10-27 @ 13:15:01 Allmänt Permalink


Kommentarer
Postat av: Åsa

Blått blått blått!!!



Hehe, ja jag är inte världens goaste just nu...så det kanske är en bra idé ;)

2009-10-28 @ 06:44:32
URL: http://katewellings.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback