Tjocka släkten!

Har haft trevligt besök idag av moster A och morbror L och hans fru M. Fick fina pressysar till Ossian och till hans mami o papi med. Bl a nappar som det står Luleå på, men dom törs vi nog inte använda i MODO/Timrå IK-land...hihi. Tack så hemskt mycket iaf. ♥ Bjöd på hemodlade rädisor, som faktiskt var goda, fast dom har växt så länge så dom är SUPERstora. Utan att överdriva!

Sonen slockande efter lite nakenbus och mysamning, och jag har funderat lite på det där med sova: Tycker nämligen att det är bra om barnen lägger sig tidigt redan som små, iaf runt 19-20. Dels vill man ju ha den berömda egentiden men dessutom är det ju bra att få in en sån rutin redan från början så att det inte blir så jobbigt sedan när dom ska börja på förskola. Eftersom vi bor som vi gör så kommer det säkerligen bli tidiga uppstigningar när det är dags för förskola. I gengäld får jag ju då också acceptera att lillfisen vaknar vid 7-7.30 varje morgon, fast vi är "lediga". Sedan tror jag stenhårt på att sova i egen säng redan från början, men också på att det är supermysigt att samsova hela familjen (om än ganska trångt). Har mer och mer fäst mig vid Ossian♥, och börjar faktiskt tycka att det är lite jobbigt att lägga tillbaka honom i spjälsängen på natten sedan han har ammat och ibland får han faktiskt bli kvar i våran säng. Men det jag tycker är viktigt det är att man kan sova tillsammans bara barnet KAN somna själv i egen säng. Sedan ska varje familj såklart göra som dom själv tycker, kan bara tala för mig själv ju och säger inte att jag har rätt eller fel heller, det är bara min åsikt om vad som funkar för mig.
Och om barnet ska kunna sova i egen säng så ska man såklart ha en mysig nattningsrutin redan när dom är små bebisar. Det handlar inte om tvång eller nån fem-minuters-metod för min del heller. Istället så myser vi lite med ammning i mörkt och tyst rum, så att Ossian får chansen att varva ner lite. Oftast blir han rätt sömnig redan då. Sedan lägger jag honom i hans säng och sjunger någon vaggvisa, pussar honom godnatt och går därifrån. Ofta är han vaken när jag går därifrån och ligger och stökar på lite, och ibland får jag titta till honom om han gnäller lite, men oftast klarar han faktiskt av att somna själv. Det är skönt att det funkar bra än så länge, sedan är ju alla barn olika såklart och allt är olika för varje familj, och dessutom inser jag att det kommer komma tider då det säkert inte går lika smidigt...men jaaaa, jag funderade lite som sagt!
2009-08-04 @ 20:43:31 Allmänt Permalink


Kommentarer
Postat av: Johanna

Nej, nej, nej... vad är det du har fått för dig nu? Inte ska barnen sova tidigt, vadå egentid? Den vakna tiden måste du ju tillbringa med barnet och självklart ska barnet sova i din säng, hur ska det annars känna sig tryggt? Tycker du sätter dig själv i första rummet nu och i det rummet ska ju Ossian vara... Haha.. eller hur var det nu igen.. Johanna är trött och drygar sig. :) Håller med dig helt och fullt, dä vet du!!! Tror på att föräldrar som unnar sig själv att få "egentid" och ta hand om sig själva blir bättre föräldrar. Menar, hur trevlig skulle jag vara om jag inte fick min dos träning? :) Måste ta å ses någon dag tycker jag...

2009-08-04 @ 21:18:39
URL: http://annahoj.bloggagratis.se
Postat av: Anna-Karin & Molly

Hej!



Ditt inlägg är mycket bra för jag håller med om de du skriver till 100%. För oss funkar de oxå super för Molly att somna i egen säng. Jag tror de är viktigt att visa barnet att de är deras säng & trygghet på natten=O)!



Hoppas allt är bra med er!



Kram

2009-08-05 @ 15:03:40
URL: http://www.annakarin.bloggagratis.se
Postat av: Anneli

Som initierad förstår jag att det var moster AW och morbror LH Gbg som du menade, men vi har det inte lätt som bara har mostrar A och morbröder B.



Kram

Anneli

2009-08-08 @ 09:24:54
Postat av: kristina

Allra viktigast är ju att ni känner er trygga med erat val, att ni (du och Jim) är överens om era rutiner för då blir Ossian trygg och kan somna själv sen är det ju precis som du skriver Det funkar nu, vad som funkar i framtiden får ju tiden utvisa huvudsaken är ju ändå att man lyssnar på barnet.



Sen har ju visa det lättare än andra, en del får jobba som tusan för att få nånting över huvudtaget att funka medans andra får sjusovare ;) men det är väll tur att alla barn är olika vad skulle vi annars ha att prata om ;)

2009-08-08 @ 22:45:24
URL: http://kissegirl.bloggagratis.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback