Sova eller inte sova?!

Ossian har börjat med en jobbig ovana att vakna mitt i natten och vara vaken. Vet itne om det är nån sån period eller om det börjar vara dags att korta ner sovningarna på dagen. Han sover ju oftast runt 2-3 timmar mitt på dagen om vi bara är hemma. Annars om vi är ute och flänger kan det bli lite uppruckat med sovningen, men det brukar gå bra ändå. Har dessutom börjat låta honom sova inne mitt på dagen också nu. Han har nämligen börjat ställa sig upp i vagnen, så vågar inte lämna honom obevakad och vill helst inte hålla på och spänna fast honom heller. Men tycker inte det gör något att han sover inne, vi är ju ute så mycket på dagarna ändå, så frisk luft lider han inte brist på. Dessutom med det här jäkla regnet som har varit är det ju hopplöst att lite på om man kan ha vagnen ute eller ej.

Blablabla, men hur som helst, dilemmat är då alltså om jag ska väcka honom på dagen och hur länge "får" han sova. Om det nu ens beror på det att han vaknar på natten. Kanske är nåt annat tok, han är ju fortfarande snuvig och snorig. Jä jä, vem vet?!
2010-06-15 @ 12:18:27 Allmänt Permalink


Kommentarer
Postat av: Elin

Självklart är ju alla barn olika men Emilia sov definitivt inte så länge på dagen när hon var i Ossians ålder. Kommer ihåg att hon började på dagis när hon var 1år o 3mån och då sov hon i regel 1-1.5h på dagen. Sen sov hon som en stock på nätterna istället ;)

2010-06-15 @ 18:42:31
Postat av: Kisse

fast selen i vagnen är ju till för att spänna fast barnet... på föskolorna spänner man fast de flesta barnen om inte föräldrarna sagt något annat just för säkerhetsskull så dom inte ramlar ur, sitter barnet rätt åtspänt så är det nog ingen fara.



Angående sovningen på dagen är det ju bara att korta ner lite åt gången så han vänjer sig vid att sova kortare stund men jag håller med Elin att de flesta barnen i hans ålder sover ca 1-2 timmar. men det märks ju om han orkar med dagarna då eller om han behöver en lång sovning på dagen... sen tror jag att sova inne är en helt annan sömn är sova ute... har sömnvanorna ändrats med att han började sova inne eller hade de redan ändrats innan han började sova inne?

2010-06-15 @ 19:45:45
URL: http://kissegirl.bloggagratis.se
Postat av: Elin

Vet inte hur bra råd jag har o komma med eg men kan ju dela med mig om vad jag hade gjort i din sits. Jag hade provat väcka honom efter max 1.5h. Hade även försökt styra sömnen lite så att det blir en stund efter lunch så det inte blir så långt till natten om han skulle bli trött av att sova mindre än vanligt. Sen hade jag varit rätt noga med att se till att han inte somnar innan den tid då ni vill att han ska somna på kvällarna, typ 7 kanske? Han kommer säkert ha perioder då han vaknar nångång på natten ändå, men för oss har nattrutinerna funkat jättebra med den här metoden. Emilia somnar fortfarande kring 7 och vaknar ca 6 på morgonen, vilket är alldeles lagom när hon ska på dagis:)



Good luck, ska bli intressant att läsa hur ni gör och hur det går:)

2010-06-16 @ 14:59:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback