Sömnen del 2

Ossian sov "bara" två timmar i förrgår och sov hela natten. Igår var jag på Birsta hela dagen och sovningen rubbades lite, men sov hela natten ändå. Idag har jag låtit honom sova 2 och en halv timme igen, så får väl se hur natten blir. Ska se om det är att han sover för länge på dagarna eller om det bara var tillfälligt.

Angående sovning inne så sov han inne innan han började sova dåligt på natten, det var efter att han var förkyld som sömnproblemen på natten började. Tycker ju också att sovning ute är jättebra, men just nu har jag helt enkelt (varit lat?) tyckt att sovning inne passat bäst, bland annat för att vädret har varit så oförutsägbart på sistone. Och med selen på vagnen så varnas det ju faktiskt för att man inte ska lämna barnet fastspänt när det sover eftersom det då finns en stryprisk. Även om jag inte tror sådär jättemycket på det, så oavsett känner jag att jag måste ha en helt annan koll när han ligger i vagnen än i sängen.

Oftast ser våran rutin ut såhär när vi är hemma:
7-8 nån gång vaknar vi och mornar oss lite innan vi går ner och äter frukost. Leker inne eller går ut en sväng.
11 halv 12 dags för lunch.
12 Ossian lägger sig för att sova och sover till 14-14.30 oftast.
15 äter mellis, nån frukt. Går sen ut för att leka eller leker inne. Tar kanske en promenad.
17 middag. Leker lite till, oftast inne, men har vi nåt särskilt att göra ute så går vi ut då också.
18.30 bad om det är baddag, annars pyjamas och välling ca 18.45. Tandborstning och sängen runt 19.
Sover vanligtvis hel natt! (obs! Allt är ju såklart cirkatider och inget är skrivet i sten)

Så har våra rutiner sett ut bra länge nu, men kan som sagt vara dags att väcka Ossian lite tidigare från luren där mitt på dagen. Återstår att se. Måste ju erkänna att jag njuter rätt mycket av att ha 2-2och en halv timme för mig själv mitt på dagen, så det ger jag ju inte upp i första taget. Hehe.
2010-06-17 @ 16:02:43 Allmänt Permalink


Kommentarer
Postat av: Elin

han sover grymt länge på dan ;) ..så länge har inte Emilia sovit dagtid sen hon var typ 6mån, haha. Med andra ord så har jag alltså gått miste om den där sköna egentiden du skriver om.. hmm.. :P

2010-06-17 @ 19:11:50
Postat av: Poa

Han sover lagom tid skulle jag vilja säga. :) Så länge sover Linus fortfarande... vi har ju typ samma rutiner förutom att den lilla herren behagar vakna mellan 05.10-06.20 på mornarna. Föredrar 06.20 eftersom humöret brukar vara lite bättre under dagen då...

2010-06-18 @ 21:32:15
URL: http://annahoj.bloggagratis.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback