Simpel fisk!

Ofta får man höra att fisk är så svårt att laga, men jag som är fiskälskare kan verkligen inte hålla med. Det gäller bara att hitta dom där pärlorna. En supergod fisksoppa eller bara en stekt firre. En lax på saltbädd eller en gratäng. Har iaf ett litet recept som är supersimpelt och går snabbt till vardags, faktiskt inspirerad av nån barnmatsburk.

Jag brukar köpa de där portionsförpackningarna lax med fyra fileér men det gör man lite som man vill.

Koka pasta.
Skär laxen i tärningar och stek på. Krydda med valfri peppar(pepparmix eller kanske vitpeppar) och riv ner skalet av en citron. Häll på en stor burk creme fraiche och häll på frysta morötter och ärter och låt puttra. Krama i citronsaft. Krydda med en fiskbuljongtärning lite timjan och dragon. Eller rätt mycket timjan förresten. Om det blir för surt med både creme fraiche och citron så kan man hälla på lite mjölk för att runda av smaken.
Superenkelt och gott till vardags!

Ossian älskar den här maten och har gjort den sen han var liten eftersom den funkar utan salt. Brukar salta åt mig själv på tallriken. Om man är noga kan man såklart skippa buljongtärningen, men jag är (tyvärr?) buljongfantast.
2010-06-18 @ 11:43:29 Allmänt Permalink


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback