I brist på rutiner!

Barnet är fortfarande vaken! Det är INTE OK att Ossian är vaken efter nio på kvällen tycker jag. Jag är medveten om att alla har det olika och såklart får det vara så, men Ossian lägger sig vid 19 på kvällarna och det funkar bra! Eller har funkat bra...i spåren efter sjukdom, och främst efter lättja, för om jag ska vara ärlig så har vi slackat rent grovt med rutiner på sista tiden, så somnar han inte helt lätt på kvällarna längre.

Kan konstatera åter igen att rutiner är fucking bra! Jag är verkligen inte strukturerad rutinmänniska, det vet vem som helst. Men bara efter nån vecka hemma med Ossian så insåg jag att han bara tuttade och grejsade och jag ville inte rubba hans sömncykel och då införde vi "mat- och sovschema" hemma. Det kanske låter bisarrt med en sån liten bebbe men det har funkat sedan dess. Just nu håller vi på att arrangera om och prova oss fram med sovtider på dagen eftersom Ossian verkar ha mindre behov av sovning på dagarna, dessutom spökar bissingarna(Jooo, har ju glömt säga att hans tänder, de två första, har ploppat upp lite). Så klart att det är stökigt ändå, men då är det ju ännu viktigare att hålla på strukturen!

Dessutom är jag en sån däringa egoistisk mor som BEHÖVER sin egentid. Jojo, inte att jag vill ha egentid, jag behöver den. Så när jag nu inte kunde smälta ner i soffan, smaska sorbisar och glo på melodifestivalen i lugn och ro....ja då har jag inte ro att se den alls, fast jag har dumpat över sonen till min man. Och det är jag glad för; att jag har en man att dela bördan med, för jag var måttligt irriterad på mitt barn, fast det egentligen inte är så mycket hans fel. Och kanske är jag bortskämd med ett "lätt" barn och blir irriterad mycket lättare, men för att hålla med en väldigt god vän till mig: Om mamman mår bra så mår barnet bra. Jag måste ju må bra själv för att ta hand om mitt barn. Och det tycker jag alla föräldrar ska ta fasta på!
2010-02-06 @ 21:24:42 Allmänt Permalink


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback