Djurens ansvar?!

Nike är en knäpp hund! Men hon är våran och det skulle nog mycket till ändå innan vi gjorde oss av med henne. Om hon inte bet nån, för då skulle vi nog aldrig tveka. Fast det kan ju finnas omständigheter runt det också. En gång hörde jag om en golden som hade bitit ett barn, så den avlivades omedelbart. Vid obduktionen upptäckte man en pennstump intryckt i örat. En pennstump...förstå vad ont det måste ha gjort.

Nike leker jättebra med barn, och hon är superförsiktig, om hon inte glömmer bort sig. Hon är försiktig med Ossian också, för han matar henne gärna med kex eller majskrokar, eller kryper över henne och drar henne i pälsen. Oftast går hon bara iväg, men ibland mullrar hon lite, bara lite. För att berätta att hon är less. Och det är det som är hela grejen. Jag anser att man ALDRIG kan lägga över ansvaret på djuret att säga ifrån! Det är mitt ansvar som vuxen att se till att barnen är snälla mot djuren och behandlar dom väl och med respekt, och åt andra hållet också, att djuren behandlar barnen med respekt. Man kan inte säga att "jamen hunden/katten säger ju inte ifrån" för den dagen dom säger ifrån så kan det gå riktigt illa.

Sen säger jag inte att man ska gå på helspänn hela tiden, för de ska ju lära sig att leva tillsammans som en flock och kommer säkert leka bra tillsammans. Men barnet ska lära sig att djuret har en plats och om då djuret har valt att gå dit så måste det få vara ifred. Precis som djuret ska låta barnet vara om det inte vill leka eller umgås.

Bara om alla visar ömsesidig respekt för varandra kan man leva tillsammans i harmoni...eller i en liten, dysfunktionell flock.
 
Vovven trasig
2010-02-10 @ 21:56:46 Allmänt Permalink


Kommentarer
Postat av: Kristina

Jo tack jag vet precis hur allt det där är... när en hund biter är det inte alltid hundens fel... om man som människa igorerar när hunden säger ifrån måste man faktiskt visa djuret respekt speciellt då den befinner sig på sin egen plats... sen är det alltid svårt med djur som inte kan tala om vad som är fel... om djuret biter barnet kan det ju gå mycket olyckligt åxå... och må man älska sina djur... men barnen älskar man MER!



Sen är det hemskt svårt att lära barnen att vara "snäll" med djuren åxå för jag tror inte barnet menar att vara "dum" med djuret heller utan bara testar gränser mot det åxå precis som mot vuxna...

2010-02-10 @ 22:16:48
URL: http://kissegirl.bloggagratis.se
Postat av: Jag själv

Jo, det har du absolut rätt i, att det handlar om att testa gränser. Men samtidigt tycker jag att det är föräldrarnas ansvar, eller de vuxnas, att sätta de gränserna. Det kan ju inte vara djurens ansvar att sköta gränssättningen!

2010-02-11 @ 20:50:44
URL: http://viborpalandet.blogg.se/
Postat av: Kristina

Nä SJÄLVKLART är det så! Jag menade bara att barn är inte dumma med djur för att vara elaka...

2010-02-11 @ 21:15:12
URL: http://kissegirl.bloggagratis.se
Postat av: Jag igen

Nej så är det såklart, (de flesta) barn är inte elaka med djuren bara för dens skull. En del barn är nog faktiskt elaka, så hemsk är jag, så lite förtroende har jag för mänskligheten.

2010-02-11 @ 21:18:39
URL: http://viborpalandet.blogg.se/
Postat av: Kristina

ha ja en del barn är ju riktigt elaka... typ besatta av onda andar ;9 Tur att våra barn är guds raraste barn och för att inte tala om oss själva, rena rama änglarna ;)

2010-02-11 @ 22:24:14
URL: http://kissegirl.bloggagratis.se
Postat av: Jag igen

Haha! Änglarna, det är vi det. ;) Men vi var då snälla med våra nassar...

2010-02-11 @ 22:45:12
URL: http://viborpalandet.blogg.se/
Postat av: KisseGirl

ja vi var det... kan ju bli lite orolig över dom som inte var lika snälla med dom ;)kanske rena rama massördarna ;)Dom tog ju lixom ihjäl minst två nassar om inte tre...

2010-02-12 @ 12:17:53
URL: http://kissegirl.bloggagratis.se
Postat av: KisseGirl

ha ha massmördarna skulle det stå ;)eller ja kanske nassmördarna och vi var nassnördarna...

2010-02-12 @ 14:25:36
URL: http://kissegirl.bloggagratis.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback